اوتیت گوش خارجی چیست و راه های درمان آن

اوتیت گوش خارجی

بیماری اوتیت گوش خارجی همان التهاب و عفونتی است که در گوش خارجی رخ می دهد. در برخی از مواقع که با اوتیت گوش خارجی مواجه می شویم شاهد این موضوع هستیم که علاوه عفونت گوش ، کانال شنوایی نیز درگیر می شود. این عارضه در کودکان و بزرگسالان بروز پیدا می کند. در صورت بروز کم شنوایی در اثر اوتیت نیاز به انجام شنوایی سنجی نمی باشد.

اوتیت گوش خارجی چیست و چه راه هایی برای درمان آن وجود دارد؟

هنگامی که صحبت از بیماری های گوش نظیر عفونت می شود افراد تصور می کنند که هر عارضه ای می تواند سبب ناشنوایی شود. در صورتی که این تصور کاملا غلط است به شرط آنکه سریعا برای درمان اقدام کنید!

اوتیت گوش خارجی یکی از عارضه های رایج و شایع بین کودکان و جوانان است که البته سالمندان نیز ممکن است با آن مواجه شوند. این نوع بیماری توسط قارچ ها و باکتری ها ایجاد می کند. در این بخش یک سوال مهم به وجود می آید و آن هم این است که چگونه قارچ و باکتری وارد کانال گوش می شود؟ در پاسخ باید بگوییم که استفاده از گوش پاک کن های آلوده و سایر ابزارها می توانند این عارضه را ایجاد کنند. همچنین استفاده از لوازم آرایشی مانند کرم های فاسد و بی کیفیت، اگزما و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب سبب ایجاد اوتیت خواهد شد.

علائم اوتیت گوش خارجی

از آنجایی که در اوتیت خارجی ، بخش های خارجی گوش درگیر می شوند می توان به علائمی همچون درد گوش ، کشیدگی لاله گوش و احساس لمس اشاره کرد. اما در برخی از مواقع قارچ ها و ویروس ها به کانال داخلی گوش نیز وارد می شوند و می توانند نشانه هایی مانند کم شنوایی ، کیپی گوش ، وزوز و خارش را از خود نشان دهند. بعضی از افرادی که دچار اوتیت گوش می شوند ، تب را نیز تجربه می کنند.

راه های تشخیص بیماری اوتیت

برای تشخیص بیماری اوتیت گوش راه های مخلتفی همچون ارزیابی بالینی و تست های آزمایشگاهی وجود دارد. اگر با تجربه این بیماری دچار کاهش شنوایی شدید نیازی به خرید سمعک یا انجام تست شنوایی سنجی نیست. بلکه باید روش های دیگری در درمان را پیش بگیرید. در روش های بالینی از بخش بیماری مانند لاله گوش نمونه برداری می شود و بر روی آن آزمایش های لازم را انجام می دهند.

درمان اوتیت گوش

بیمارانی که با اوتیت گوش خارجی مواجه می شوند باید اقداماتی مختلفی انجام دهند که یکی از مهم ترین آن ها خشک نگه داشتن گوش و مراقبت از آن می باشد. قارچ ها و باکتری ها در محیط مرطوب بهتر و سریع تر رشد می کنند. به همین دلیل اگر قصد حمام کردن دارید باید از محافظ های مخصوص برای پوشاندن گوش های خود استفاده کنید. به هیچ عنوان در دوره بیماری و درمان نباید به سراغ استخر و شنا بروید. به هیچ عنوان بدون توصیه و تجویز پزشک اقدام به مصرف دارو ، تست شنوایی ، قطره ، خرید سمعک و … نکنید. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان به سراغ درمان های سنتی نروید. زیرا اوتیت گوش یک بیماری قارچی و باکتریایی است که باید حتما توسط داروهای مخصوص درمان شود.

مراقبت از گوش ها در مراحل ابتدایی اهمیت زیادی دارد. تحت هیچ شرایطی به گوش های خود دست نزنید و با آن ها کلنجار نروید. زیرا می تواند محل التهاب را تحریک و خارش آن را تشدید کند. اگر کودک شما دچار این بیماری شده حتما با استفاده از پوشش های محافظ از گوش او مراقبت کنید.

مراحل درمان اوتیت گوش خارجی

تخلیه عفونت

تخلیه و پاکسازی عفونت از اولین مراحل درمان محسوب می شود. اگر عفونت وارد مجرای گوش شده باشد باید سریعا آن را تخلیه کرد تا به گوش میانی و گوش داخلی منتقل نشود. یکی از مهم ترین عوامل کم شنوایی تجمع باکتری ها ، مایع و .. در گوش می باشد.

تجویز دارو

داروهای موضعی مانند انواع پمادها برای از بین بردن عفونت لاله گوش و تجویز داروهای آنتی بیوتیک برای از بین بردن قارچ ها و باکتری های مجرای گوش الزامی است. این داروها را خود سرانه مصرف نکنید و حتما قبل از آن به سراغ افراد متخصص در این زمینه بروید.

مراقبت از گوش

در طول دوره درمان از گوش خود مراقبت کنید و از انجام کارهایی که می تواند بیماری را تشدید کند دوری کنید. به طور مثال استفاده از هدفون را فراموش کنید. زیرا گوشی های هدفون و هندزفری به طور مستقیم بر روی گوش خارجی و لاله گوش تاثیر می گذارد و خارش و التهاب آن را تشدید می کند.

مراحل درمان اوتیت گوش خارجی

روش های پیشگیری از بیماری اوتیت

اوتیت گوش خارجی یکی از بیماری هایی است که با انجام کارهای مختلف می توان به پیشگیری از آن کمک کرد. به طور مثال شما باید بعد از شنا و خارج شدن از حمام بلافاصله گوش و داخل آن را خشک کنید. می توانید سشوار را در حالت ملایم قرار دهید و باد آن را داخل مجرای گوش بگیرید تا بر اثر باد گرم ، رطوبت آن تبخیر شود. باکتری ها و قارچ ها در محیط خشک رشد و نمو پیدا نمی کنند.

یکی دیگر از روش هایی که برای پیشگیری از بیماری اوتیت وجود دارد این است که اگر در حالت عادی گوش تان دچار خارش شد از اجسام تیز برای خاراندن آن استفاده نکنید. برخی از افراد بدون رعایت این موارد ، اقدام به فرو کردن جسم تیز درون مجرای گوش می کنند تا خارش آن برطرف شود.

متاسفانه استفاده روزانه از گوش پاک کن رواج زیادی پیدا کرده است. افراد تصور می کنند که این موضوع می تواند به بهداشت فردی آن ها کمک کند. در صورتی که متخصصین اذعان دارند گوش دارای مکانیزمی است که می تواند به طور خودکار آلودگی ها و مایعات اضافی را خارج کند و نیازی نیست که به طور روزانه از گوش پاک کن استفاده کنید. اگر گوش پاک کن دچار آلودگی باشد مشکلات عدیده ای مانند بیماری اوتیت برای افراد به وجود می آید که درمان آن نیازمند آزمایش و مصرف داروهای متعدد است.