اوتیت گوش میانی چیست و راه های درمان آن

اوتیت گوش میانی
اوتیت گوش میانی همان عفونت گوش میانی است که به دلیل تجمع باکتری اتفاق می افتد. اوتیت گوش میانی علائمی از جمله درد، جمع شدن مایعات و همچنین التهاب را به دنبال دارد. این عارضه در کودکان زیر 3 سال رایج است. در این مطلب به جوانب مختلف اوتیت گوش و همچنین راه های درمان آن خواهیم پرداخت.

اوتیت گوش میانی

اوتیت گوش میانی به چه معناست و چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟ اغلب کودکان زیر سه سال حداقل یک بار اوتیت گوش میانی را تجربه می کنند. عارضه‌ای که نام های دیگری مانند گوش چسبنده و اوتیت سروز نیز برای آن وجود دارد. علاوه بر کودکان، جوانان و بزرگسالان نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند؛ که جالب است بدانید این آمار در بین پسران جوان بیشتر از دختران جوان است. در بیشتر مواقع شاهد این موضوع هستیم که عفونت گوش میانی بدون هیچ گونه درمان دارویی و کلینیکی مرتفع شده و علائم آن ناپدید می شود.
طبق انچه تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد، تزریق واکسن آنفولانزا به کودکان می تواند آن ها را در برابر عفونت گوش میانی مصون کند. کودکانی که دارای والدین سیگاری هستند بیشتر از سایر کودکان در معرض سروز گوش میانی قرار دارند؛ زیرا دود سیگار عاملی مهم در این زمینه محسوب می شود.

گوش میانی چیست؟

گوش میانی فضایی پر از هوا است که در پشت پرده گوش قرار دارد . در این قسمت استخوانچه های کوچکی قرار دارند که وظیفه آن ها انتقال امواج صوتی از گوش میانی به گوش داخلی است. اگر عفونت ها و سروزهای گوش میانی درمان نشود به علت تجمع مایعات در این بخش و وارد کردن فشار مضاعف به پرده گوش، احتمال کم شنوایی و یا ناشنوایی در فرد افزایش پیدا می کند. عدم توجه به درمان اوتیت گوش میانی باعث مزمن شدن آن در طول زمان خواهد شد. اگر کم شنوایی حاد و عمیق شود مجبور به خرید سمعک و استفاده از آن خواهید شد اما خرید سمعک در مرحله اول نیازمند انجام تست شنوایی سنجی است.

گوش میانی چیست؟

علائم اوتیت گوش

در مطالب گذشته شما را با اوتیت گوش خارجی و راه های درمان آن آشنا کردیم و گفتیم که گوش خارجی شامل مجرای گوش و لاله گوش است و تجمع قارچ و باکتری می تواند سبب بروز اوتیت شود اما لازم است اضافه کنیم که اوتیت یا عفونت گوش فقط برای گوش میانی رخ نمی دهد و در برخی مواقع قارچ ها و باکتری ها را بر روی لاله گوش مشاهده می شوند. اوتیت گوش میانی دارای علائمی است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.
بروز اوتیت در افراد بزرگسال علائم کمتری نسبت به کودکان دارد. به طور مثال بزرگسالان علائمی مانند ایجاد فشار و درد در گوش را تجربه می کنند، همچنین تجمع مایع در گوش و کم شنوایی از دیگر نشانه های این بیماری است. اما نشانه های بروز اوتیت در کودکان گسترده تر می باشد که از میان آنها می توان به بد خوابی ، عدم تعادل ، تب ، کاهش اشتها و سردرد اشاره کرد.

انواع سروز گوش میانی

حاد

اوتیت حاد به عنوان جدی ترین بیماری گوش تلقی می شود. با بروز این عارضه شاهد این امر هستیم که گوش میانی به شدت آلوده و متورم می شود. تجمع مایعات در پشت پرده گوش و همچنین بروز تب از مهم ترین علائم اوتیت می باشد. در بخش قبل اشاره کردیم که اغلب کودکان در هنگام تجربه این بیماری دچار تب می شوند و بزرگسالان کمتر به تب مبتلا می شوند؛ اما در نوع حاد اوتیت شاهد بروز تب در بزرگسالان نیز هستیم.

افیوژن

منظور از سروز افیوژن این است که عفونت گوش دوره خود را طی کرده و مترفع شده اما هنوز هم مقداری مایعات در پشت پرده گوش باقی مانده است. در این شرایط بیمار علائمی را مشاهده نمی کند اما با مراجعه به متخصص و انجام آزمایشات می توان این بیماری را تشخیص داد.

مزمن و افیوژن

در بیماری اوتیت مزمن و افیوژن، شاهد این موضوع هستیم که مایعات به طور مجدد و مکرر به گوش میانی برمیگردند. در این شرایط توان گوش برای مبارزه با عفونت ها کاسته می شود که این امر تاثیری بسیار منفی بر روی شنوایی فرد می گذارد. اغلب افرادی که دچار اوتیت مزمن و افیوژن می شوند کم شنوایی  را تجربه می کنند که معمولا در این هنگام افراد با مشورت پزشک خود اقدام به خرید سمعک میکنند.

مهم ترین عامل اوتیت گوش میانی

اگر بخواهیم به مهم ترین عوامل بروز سروز گوش میانی اشاره کنیم، باید انگشت خود را به سمت آلرژی ها و آنفولانزا بگیریم. در اغلب مواقع هنگامی که فرد دچار آنفولانزا ، سرما خوردگی و یا آلرژی می شود میزان مخاط در سینوس او افزایش پیدا می کند، به همین دلیل سرعت تخلیه مایع توسط بخشی به نام لوله های استاش کم می شود و به دنبال آن عفونت و تجمع مایعات افزایش پیدا می کند.

مهم ترین عامل اوتیت گوش میانی

تست های تشخیص اوتیت گوش

به طور معمول تست هایی که برای تشخیص سروز گوش میانی انجام می شود ساده و بدون درد هستند. این تست ها بر اساس علائم و نشانه ها صورت می پذیرند. بهترین ابزار برای تشخیص این عارضه، اتوسکوپ معمولی یا اتوسکوپ پنوماتیک است. با استفاده از اتوسکوپ و رها کردن هوا به درون گوش می‌توان مواردی مانند تجمع مایعات در پشت پرده‌ گوش را شناسایی کرد. اگر تجمع مایعات رخ داده باشد پرده گوش با برخورد هوا کمتر دچار لرزش می شود.

درمان اوتیت گوش میانی

علاوه بر کودکان و بزرگسالان امکان بروز اوتیت گوش در نوزادان نیز وجود دارد. به همین علت باید به طور منظم از کودکان تست شنوایی گرفته شود. اگر نوزاد شما کمتر از 6ماه سن دارد و دچار این عارضه شده، برای جلوگیری از عفونت باید از آنتی بیوتیک‌ها استفاده‌ کند. آموکسی سیسلین بهترین آنتی بیوتیک است که توسط متخصصین تجویز می شود. اگر کودک بین 6 ماه الی 2 سال سن دارد نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد، بلکه باید مراقبت های لازم را انجام‌داد. واقعیت این است که استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها باعث مقاومت بدن در برابر درمان ها خواهد شد، به همین دلیل کودکانی که  بیشتر از 2 سال سن دارند نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. .