علائم بیماری منیر گوش و راه های درمان آن

بیماری منیر گوش

مهم ترین علامت بیماری منیر گوش سرگیجه است. اغلب بیماران مبتلا به منیر گوش ، به دفعات زیاد سرگیجه را تجربه می کنند و نوع شدید آن می تواند در زندگی روزمره آن ها اختلال به وجود آورد. این بیماری علائم دیگری نیز دارد که در این مطلب علاوه بر آن به راه های درمان نیز اشاره خواهیم کرد.

بیماری منیر گوش چیست و چه علائمی دارد؟ بیماری منیر مربوط به گوش داخلی است و می تواند همراه با سرگیجه ، وزوز گوش ، کم شنوایی و ایجاد فشار و سنگینی در گوش باشد. به طور معمولا بیماری منیر گوش فقط یکی از گوش ها را درگیر می کند و می تواند به مرور زمان شنوایی فرد را دچار اختلال کند و تشخیص این بیماری با انجام تست شنوایی سنجی امکان پذیر است. به نحوی که فرد دچار ناشنوایی شود. به همین دلیل توصیه می کنیم در هنگام مشاهده علائم این بیماری سریعا اقدام به درمان کنید. در غیر این صورت بیماری مزمن می شود و درمان آن ناممکن خواهد شد.

واقعیت این است که هنوز علت دقیق بیماری منیر گوش معلوم نیست و با وجود تمام پیشرفت هایی که در علم پزشکی صورت گرفته هنوز نتوانستیم ریشه برخی از بیماری ها را کشف کنیم. اما این طور به نظر می رسد که دلیل بروز این بیماری ، تجمع مایع در گوش داخلی باشد. زیرا وظیفه این بخش ، رساندن اطلاعات شنوایی و تعادل مغزی است. به همین دلیل تصور می شود که تجمع مایه در گوش داخلی مانع از انجام وظیفه آن شود.

بررسی علائم بیماری منیر

همان طور که اشاره شد بیماری منیر علائم مختلفی دارد که مهم ترین آن ها سرگیجه است. معمولا سرگیجه به طور ناگهانی رخ می دهد و ممکن است بیش از 20 دقیقه هم ادامه پیدا کند. تعداد دفعات این نوع از اختلال بیش از چند بار در طول هفته است اما در نوع کمتر پیشرفته آن ، فاصله بین حملات کمتر است. اغلب بیماران اذعان می کنند که سرگیجه آن ها همراه با حالت تهوع و استفراغ است و به دنبال آن تپش قلب و تعریق را نیز تجربه می کنند.

یکی دیگر از پیامدهای بیماری منیر در حالت غیر پیشرفته این است که افراد گاهی از دست دادن شنوایی را به طور موقت تجربه می کنند. اما بعد از گذشت مدت زمانی طولانی و عدم توجه به درمان ، ناشنوایی مطلق در آن ها رخ می دهد. به همین دلیل توصیه می شود که نسبت به درمان زود هنگام اقدام کنید.

از دیگر بیماری منیر گوش ، تاری دید است. افرادی که دچار مشاغل حساس مانند رانندگی هستند به هیچ عنوان نباید تاری دید را تجربه کنند. زیرا این موضوع می تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد. احساس سنگینی گوش نیز می تواند شغل برخی از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی علائم بیماری منیر

درمان بیماری منیر

در برخی از مواقع که افراد دچار کم شنوایی ناشی از بیماری منیر می شوند می توانند با خرید سمعک به طور موقت آن را برطرف کنند تا درمان آن انجام شود. روش های درمانی متنوعی برای این بیماری وجود دارد که به موارد زیر می توان اشاره کرد:

درمان دارویی

داروهای مختلفی برای درمان بیماری منیر گوش وجود دارد که می توان به دیازپام و لورازپام اشاره کرد. همچنین مکلیزین نیز می تواند درمان یا کاهش سرگیجه مفید باشد. اغلب پزشکان اذعان دارند که بیماری منیر کاملا درمان نمی شود اما می توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد و از ناشنوایی فرد جلوگیری به عمل آورد. روش درمانی دیگری که برای کاهش علائم در نظر گرفته می شود داروهای دیورتیک است. این داروها مدر هستند و به منظور کاهش آب بدن و همچنین فشار مایع گوش داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

نوعی آنتی بیوتیک به نام جنتامایسین برای تزریق در گوش میانی وجود دارد که می تواند سرگیجه را کنترل کند. اما از آن جایی که این تزریق می تواند احتمال ناشنوا شدن فرد را افزایش دهد ترجیح داده می شود بجای آن از کورتیکواستروئیدها استفاده شود.

درمان تغذیه ای

حتما می دانید که مصرف نمک باعث تجمع آب در بدن می شود. به همین دلیل اکیدا توصیه می کنیم مصرف نمک را کاهش دهید تا حدالامکان از تجمع مایع بیشتر در گوش جلوگیری شود. اگر با مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه ، الکل و شکلات ، شاهد تشدید علائم هستید باید مصرف آن ها کم و در نهایت حذف کنید. همچنین مصرف سیگار یکی دیگر از موارد تشدید کننده علائم است که باید کاملا کنار گذاشته شود.

جراحی

روش هایی که به آن ها اشاره شد کمک زیادی به کاهش علائم می کند اما اگر تمام آن ها را امتحان کردید و نتیجه ای کسب نکردید باید گوش خود را به دست تیغ جراحی بسپارید. جراحی کمک می کند تا فشار گوش داخلی کم شود. برخی از پزشکان ترجیح می دهند عصب وستیبولی را قطع کنند.

طب سنتی

بسیاری از بیماران تمایل دارند به جای درمان های دارویی و کلینیکی مانند عمل جراحی ، از طب سنتی برای درمان خود کمک بگیرند. بدین منظور می توان به ورزش هایی همچون تای چی اشاره کرد. مصرف مکمل های گیاهی مانند گیاه جینگو بیلوبا و ریشه گیاه زنجبیل نیز می تواند به کاهش علائم کمک کند. روش های سنتی هنوز کاملا اثبات نشده اند و فقط برخی از افراد آن ها را امتحان کرده اند.

درمان بیماری منیر

بیماری منیر گوش در چه سنی اتفاق می افتد؟

خوشبختانه بیماری منیر در کودکان و جوانان کمتر اتفاق می افتد و معمولا افراد بین 40 تا 60 سالگی این بیماری را تجربه می کنند. بیماری منیر به طور ارثی منتقل نمی شود و معمولا سابقه خانوادگی تاثیری در آن ندارد. تشخیص این بیماری توسط تست شنوایی سنجی انجام می شود. تست های مخصوص به تشخیص این بیماری در مراکز و کلینیک های شنوایی سنجی مانند طوس کلینیک قابل انجام است.

در بسیاری از مواقع با کاهش علائم روبرو هستیم نه درمان کامل ! زیرا طبق تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد که بیماری منیر گوش درمان قطعی ندارد اما می توان علائم آن را کنترل کرد. بسیاری از افراد به طور ناگهانی حملات را تجربه می کنند و سپس شاهد ناپدید شدن این علائم خواهند بود. توصیه می شود بیماری را با روش های غیر جراحی کنترل کنید.