بیماری گوش میانی چیست و چه عوارضی دارد؟

بیماری گوش میانی

یکی از بیماری های مهم در ناحیه گوش می باشد .بر اساس آناتومی گوش ، گوش آدمی متشکل از سه بخش مهم و حیاتی به نام های گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی است. ناحیه گوش میانی؛ صداها را از محیط بیرون دریافت می کند. در برخی موارد گوش میانی صداهایی را که شدت آن ها برای پرده گوش مخرب است را کاهش می دهد. در صورت وجود بیماری گوش میانی توانایی انجام این کار توسط او وجود نخواهد داشت که در این صورت باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نموده و تست شنوایی سنجی صورت بگیرد و در صورت تشخیص پزشک به دلیل کمبود شنوایی، باید اقدام به خرید سمعک شود.

چه عواملی در بروز بیماری گوش میانی دخیل است ؟

اگر بخواهیم درباره بیماری گوش میانی صحبت کنیم باید بگوییم که هر نوع عملکرد و اختلال در سیستم شنوایی گوش و یا احساس درد و کم رنگ شدن صداهای اطراف، بیماری گوش میانی تلقی می شود. این بیماری گاهی پیچیده بوده و عوامل زیادی در به وجود آمدن آن مؤثر هستند، عوامل وراثتی و مادرزادی می تواند یکی از دلایل بروز این بیماری شنوایی باشد. یکی از بیماری هایی که بین قشر بزرگ سال شایع است بیماری به نام اتواسکلروزیس می باشد که بروز این بیماری به دلیل چسبیده شدن استخوانچه های گوش میانی بروز می دهد و موجب دریافت صداهای کمی از محیط اطراف می شود.

درد متناوب گوش

دردهای مکرر گوش یکی از مشکلاتی است که به شدت انسان را مورد آزار قرار می دهد و باید در زمان مناسب درمان شود. درد در ناحیه گوش ناشی از وجود عفونت است. این عفونت و چرک می تواند در قسمت های مختلف گوش مانند گوش خارجی، گوش میانی و هم چنین گوش داخلی به وجود آید. درد مکرر گوش به این صورت است که ابتدا درد شروع شده و بعد از مدتی درد از بین می رود بعد از مدت زمانی دوباره این درد شروع خود را نشان می دهد. درد در هر بخش از گوش که باشد فرد باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد تا درد آن کم شده و یا به طور کامل از بین برود.

برای این که شما عزیزان متوجه گردید که کدام ناحیه از گوشتان دچار آسیب شده که این درد مزمن را ایجاد کرده است باید آزمایش هایی نظیر ادیومتری و مخصوصا تمپانومتری را انجام دهید  . در بزرگسالان درد مکرر گوش به این دلیل است که هم گوش میانی و هم گوش خارجی درگیر شده اند.

تاثیرات عوارض بیماری های گوش میانی

اولین واکنش و عملکردی که بیماری گوش میانی ایجاد می کند عدم تطابق داشتن امپدانس سیگنال های راه هوایی، با مایع موجود در درون گوش داخلی می باشد. آزاد بودن تحرک استخوانچه ها برای بیش تر کردن انرژی موردنیاز به پنچره بیضی نقش مهمی را ایفا می کند. هر مانع و سدی که بتواند تحرک ساختارهای گوش میانی را دچار اختلال نماید می تواند موجب کم شدن شنوایی شما گردد.

تاثیرات عوارض بیماری های گوش میانی

علائم عفونت گوش (گوش میانی)

عفونت گوش میانی بسیار سریع خود را نشان داده و ما در ادامه به برخی از این علائم اشاره خواهیم کرد:

احساس درد در نواحی گوش مخصوصا هنگام به خواب رفتن

احساس تیرکشیدن گوش

اختلال در به خواب رفتن

گریه بیش از حد استاندارد

سر و صدای زیاد

اختلال در شنیدن و در نتیجه پاسخ دادن به اطرافیان

نداشتن تعادل درست

داشتن تب های بالاتر از 38 درجه سانتی گراد

بیرون آمدن مایعات زردمانند گوش

داشتن سردرد

کمبود میل و اشتها به غذا

نشانه های عفونت گوش در بزرگسالان

رایج ترین علائم بیماری گوش میانی در بزرگسالان معمولا به شرح زیر می باشد:

• درد داشتن در داخل گوش
  • بیرون آمدن مایعات زرد رنگ و عفونتی
  • اختلال در شنیدن صداهای محیط

دقیقا چه زمانی باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد؟

بیماری گوش را علائم و نشانه های گوش و تست شنوایی تعیین می کنند. به همین جهت این نوع بیماری برای تشخیص نیاز به معاینه دقیق دارد. در صورت داشتن علائم زیر به پزشک متخصص شنوایی سنجی و گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

• علائم عفونتی بیش تر از یک روز ادامه داشته باشد
  • این علائم عفونتی در زمان کم تر از 6 ماه نمایان می شود.
  • درد موجود از عفونت شدید و دردناک است
  • بعد از سرماخوردگی کودک یا هر نوع از عفونت های تنفسی، کودک بی خواب شده و این امر موجب ناراحتی وی می شود.
  • بیرون آمدن مایعات کرک مانند یا مایعات خونین از داخل گوش

پیشگیری از عفونت گوش خارجی و میانی

برای جلوگیری از عفونت های کم رنگ و زرد رنگ گوش میانی، در هنگام رفتن به وان حمام و یا زمان شنا کرد در استخر باید پنبه را با وازلین آغشته و یا گوشی های مخصوصی برای جلوگیری از رفتن آب به داخل گوش را استفاده نمود. از انجام کاری های فیزیکی گوش که بیش تر با چوب کبریت و یا گوش پاک کن صورت می گیرد به شدت خودداری نمایید.

پیشگیری از عفونت گوش خارجی و میانی

چرا سمعک برای افرادی که شنوایی کمی دارند تجویز می شود؟

امروزه با پا گذاشتن به عصر جدید همه چیز بروز شده و به عبارتی شاهد تعداد کثیری از وسایل و لوازم هوشمند در بازار هستیم. این لوازم در دنیای ارتباطات و فضای رایانه ای است که به دنیای پزشکی و لوازم و ابزار پزشکی نیز راه یافته است. هر چند که سمعک با تعریف کلی هوش مصنوعی بسیار متفاوت است. سمعک های هوشمند به طبقه و رده ای از سمعک های دیجیتالی گفته می شود که مدارهای پردازشی به خصوص و خاصی داشته و بیشتر قابلیت سیگنال گفتاری از سایر صداهای زمینه ای و یا به اصلاح نویز را بر طبق مشخصات فیزیکی خاص و مخصوص فرد به سیگنال گفتاری تبدیل میکند. بعد از این که در مورد بیماری گوش میانی خود به پزشک مراجعه کردید اگر پزشک صلاح ببینید برای شما سمعک تجویز می کند و شما ناچار به خرید سمعک مورد نیاز خود می شوید.

نتیجه گیری !

در صورت بروز علائمی مانند تب شدید، بی خوابی، نشیدن واضح صداها و پاسخ درست ندادن به آن ها و رؤیت عفونت های گوش حتما به پزشک مراجعه کرده و علت را جویا شوید. زیرا باید انواع بیماری گوش میانی در اسرع وقت درمان شوند و با تشخیص پزشک معالج، می توان این بیماری را بهبود داد و یا از درد و روند شدت آن کاست. عدم توجه به این بیماری سبب مزمن شدن آن و بروز مشکلات عدیده در بزرگسالی خواهد شد.