علائم عفونت گوش میانی و راه های درمان

عفونت گوش میانی

آیا می دانید عفونت گوش میانی چیست؟ قطعا گوش یکی از قسمت های بسیار مهم بدن است که به شنوایی انسان مربوط می شود. حال تحت شرایط مختلفی ممکن است گوش های شما آسیب دیده باشد و در شنیدن با مشکل مواجه شوید. البته برخی از این مشکلات ناشی از مسائل مادرزادی است. اما یکی از رایج ترین مشکلات گوش، عفونت است که علائم بسیار زیادی دارد. حال این علائم ممکن است به مرور زمان بر میزان شنوایی شما تاثیرگذار باشد. اما اگر می خواهید با علائم عفونت گوش میانی و راه های درمان آن آشنا شوید، بهتر است ادامه مطالب را با دقت بالایی بخوانید.

انواع عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی خود یکی از انواع مشکلات و بیماری های گوش محسوب می شود که تشخیص و بررسی  آن نیاز به انجام تست شنوایی دارد ؛ عفونت گوش میانی خود به سه دسته تقسیم می شود. عفونت های مربوط به گوش باید سریعا تشخیص داده و درمان شوند. برخی از عفونت ها اگر مزمن شوند به قدری خطرناک خواهند شد که می توانند منجر به ناشنوایی فرد شوند. در مطالب گذشته به بررسی جوانب مختلف بیماری های مربوط به گوش مانند ” بیماری اتواسکلروز ” و راه های درمان آن اشاره کردیم.

• اوتیت حاد (AOM)

یکی از شایع ترین عفونت های گوش میانی شامل عفونت اوتیت حاد است. این عفونت باعث آلودگی گوش میانی و متورم شدن آن می شود. این آلودگی به گونه ای است که مایع گوشتان در پشت پرده گوش جمع شده و از علائم آن نیز می توان به تب اشاره کرد.

• اوتیت گوش میانی با افیوژن (OME)

نوع دیگری از انواع عفونت گوش میانی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد شامل اوتیت گوش میانی است. این بیماری نیز دوره ای دارد که پس از طی کردن دوره خود، مایعی در پشت پرده گوش جمع می شود. شاید این افراد علائم خاصی را تجربه نکنند و مشکل آن ها نیز توسط پزشک طی معالجات و آزمایشات مختلف تشخیص داده شود.

• اوتیت میانی مزمن با افیوژن (COME)

نوع دیگری از عفونت و التهاب گوش میانی شامل اوتیت میانی مزمن با افیوژن است‌. در این نوع بیماری، مایعات گوش به گوش میانی برگشته و در نتیجه این فرایند باعث کاهش توانایی گوش در برابر باکتری ها و عفونت ها خواهد شد. حال در این نوع عفونت افراد با مشکلاتی چون کم شنوایی مواجه می شوند.

موارد تشدید عفونت گوش میانی چیست ؟

همانگونه که اشاره شد، عفونت گوش یکی از رایج ترین عفونت هایی است که در بین بسیاری از افراد ایجاد می باشد. حال این عفونت می تواند تحت تاثیر پارامترهای مختلفی باشد و انواعی از مشکلات را ایجاد کند که منجر به خرید سمعک توسط شما شود. اما بهتر است شما ابتدا با علائم این عفونت و راه های درمان آشنا شوید. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید چه مواردی می توانند عفونت گوش را تشدید کنند؟ عفونت گوش تحت تاثیر چه پارامترها و شرایطی ایجاد می شود؟ عفونت گوش، یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در هر سن و سالی افراد با آن مواجه شوند و قطعا شدت عفونت نیز در سنین مختلف یا در افراد مختلف، ممکن است متفاوت باشد. اما پارامترهای تشدید یا عواملی که باعث عفونت گوش می شوند عبارتند از:

موارد تشدید عفونت گوش میانی چیست ؟

• سن افراد که ممکن است با افزایش سن به مرور برخی به دلیل کهولت سن با چنین مشکلی مواجه شوند.
  • بیشتر کودکانی که سن آن ها کمتر از سه سال است، بیشتر از هر کسی در معرض عفونت گوش قرار می گیرند.
  • یکی از رایج ترین علل عفونت گوش میانی، سابقه خانوادگی است. اغلب عفونت های گوشی از مشکلات ارثی سرچشمه می گیرد.
  • بیشتر کودکانی که والدین آن ها به مشکل عفونت گوش مبتلا هستند نیز با چنین مشکلی مواجه می شوند.
  • مشکلاتی چون آلرژی و سرماخوردگی نیز می تواند باعث بروز عفونت گوش میانی شوند.
  • اگر شما از گرفتگی مکرر بینی رنج می برید، شما نیز ممکن است با عفونت گوش مواجه شوید.
  • گاهی نیز ممکن است این مشکل از نقص هنگام تولد یا شرایط پزشکی نشات بگیرد.
  • اگر فردی با مشکلات سیستم ایمنی و وجود ناهنجاری های سر و صورت مواجه باشد، ممکن است با عفونت گوش میانی مواجه شود.
  • اکثر کودکانی که از شیشه شیر یا پستانک زیاد استفاده می کنند.

نکات مهم در خصوص عفونت گوش

عفونت گوش، یکی از رایج ترین مشکلاتی است که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. حال این عفونت ممکن است در بخش های مختلف گوش باشد که بی شک عفونت های مربوط به گوش میانی یکی از حساس ترین و متداول ترین نوع عفونت گوش می باشد. عفونت می تواند تحت تاثیر پارامترهای مختلفی تشدید پیدا کند یا کاهش یابد. اما نکته بسیار مهم این است که این نوع عفونت معمولا در پسران جوان بیشتر از دختران جوان می باشد. حتی در بسیاری از این عفونت هیچ نیازی به مصرف داروی خاصی نیست. بلکه طی مرور زمان با مراعات نکاتی مهم قطعا بهبود می یابد.

در صورتی که عفونت گوش به گونه ای باشد که بر روی میزان شنوایی شخص تاثیر گذار باشد، بایستی به پزشک متخصص مراجعه نماید و با انجام انواع تست های شنوایی سنجی میزان شنوایی بررسی شود  . حتی پیش آمده که در بسیاری از کودکان به دلیل انجام واکسیناسیون کودک در برابر آنفولانزا، می‌تواند موجب جلوگیری از عفونت گوش گردد. حال این عفونت باکتریایی یا ویروسی گوش میانی با التهاب و خروج مایعاتی همراه است. عفونت گوش میانی به پرده گوش فشار وارد می کند. علائم و نشانه هایی که در این بیماران وجود دارد، معمولا در سنین پایین تر بیشتر احساس می شود. در سنین بالا افراد با درد و فشار گوش، تجمع مایع در قسمت داخلی گوش و کم شنوایی مواجه هستند؛ اما در صورتی که این علائم و نشانه ها در کودکان چندین برابر خواهد بود.

نکات مهم در خصوص عفونت گوش

مهم ترین علائم عفونت های گوش میانی

• یکی از مهم ترین علائم عفونت گوش میانی کشیدن گوش است. اغلب کسانی که به ویژه کودکان که با مشکل عفونت مواجهند دائما گوش های خود را می کشند.
  • اگر کودک شما به هنگام خواب بیش از حد گریه می کند.
  • حتی بد خوابی کودک شما نیز می تواند به دلیل همین عفونت ها باشد.
  • اکثر کسانی که عفونت گوش دارند، تعادل خود را از دست می دهند.
  • مشکل شنوایی از رایج ترین علائم عفونت گوش است که در تمام سنین رخ می دهد.
  • تب و حتی کم اشتهایی نیز جزو رایج ترین نشانه های عفونت است که این علائم بیشتر در کودکان است.
  • معمولا برخی از سر دردها نیز به دلیل التهاب گوش میانی رخ می دهند.