علائم کم شنوایی یک طرفه و روش درمان آن

کم شنوایی یک طرفه

بعد از انجام شنوایی سنجی برای برخی افراد تشخیص بیماری کم شنوایی یک طرفه داده می شود. کم شنوایی یک طرفه یکی از مشکلات رایج در بین افراد است. همان طور که از نام این بیماری پیداست به شرایطی اتلاق می شود که یک گوش دچار کم شنوایی عمیق باشد. در برخی از مواقع نیز ممکن است گوش شنوایی خود را از دست بدهد و نتواند امواج صوتی را دریافت کند. در این مطلب به بررسی کم شنوایی یک طرفه ، علائم ، درمان و سایر جوانب مهم می پردازیم.

کم شنوایی یک طرفه چیست و چه علائمی دارد؟

کم شنوایی یک طرفه به شرایطی گفته می شود که یکی از گوش های فرد دچار ناشنوایی یا کم شنوایی شده باشد. کم شنوایی در یک گوش می تواند به صورت خفیف تا شدید رتبه بندی شود و معمولا کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. کم شنوایی یک طرفه در بسیاری از مواقع تحت عنوان  ” ناشنوایی یک طرفه ” یا ” تک شنوایی ” نیز مطرح می شود. این عارضه در کودکان و بزرگسالان بروز می کند و محدودیتی از این بابت وجود ندارد. متاسفانه آمار دقیقی از تعداد افراد مبتلا به این اختلال در دسترس نیست.

مهم ترین علائم کم شنوایی یک طرفه

افرادی که دچار کم شنوایی به شکل یک طرفه هستند تصور می کنند که فرد مقابل از یک سمت در حال صحبت کردن با آن هاست. این افراد نمی توانند جهت صدا را تشخیص دهند و منبع آن را بفهمند. به همین دلیل در درک گفتار طرف مقابل دچار مشکل می شوند. ناتوانی در درک گفتار در محیط های شلوغ و پر سروصدا بیشتر می شود و باعث انزوا و گوشه گیری فرد خواهد شد. به طور معمول افرادی که دچار کم شنوایی های یک طرفه هستند تلاش می کنند تا در محیط های شلوغ وارد نشوند و با افراد جدید ارتباط برقرار نکنند.

دلیل بروز کم شنوایی های یک طرفه

همان طور که می دانید هر بیماری ، عارضه یا اختلال دارای دلیل است. کمتر بیماری وجود دارد که بدون هیچ گونه دلیل پدید آید. بیماری کم شنوایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مواردی که در ادامه بیان می کنیم می تواند به عنوان اصلی ترین عامل در بروز بیماری کم شنوایی های یک طرفه محسوب شود.

ژنتیک

بسیاری از بیماری ها نظیر کم شنوایی و ناشنوایی می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. اگر اعضای درجه یک خانواده مانند پدر و مادر دچار این اختلال باشند احتمال کم شنوایی در فرزند نیز تقویت می شود. البته روش های بسیار پیشرفته و مدرنی به وجود آمده که به کمک آن می توان کم شنوایی هایی که ریشه ژنتیکی دارند را نیز درمان کرد.

تروما

منظور از تروما ضربات ناگهانی است. عواملی مانند تصادف، سقوط از ارتفاع و … می تواند منجر به تروما شود. این حادثه در افراد می تواند منجر به ناشنوایی یا کم شنوایی شود. تروما فقط در شرایطی به عنوان ضربه ناگهانی محسوب می شود که عوامل بیرونی در بروز آن نقش داشته باشند.

عفونت

عفونت های به دلیل بروز و تجمع انواع باکتری ها و ویروس ها رخ می دهند. عفونت ها نقش مهمی در بروز انواع بیماری های گوش مانند ” تک شنوایی ” دارند. افرادی که به سلامت گوش خود اهمیت نمی دهند و خوددرمانی می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض این اختلال قرار دارند. متاسفانه طبق تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد اغلب افراد در هنگام مواجه شدن با دردها و بیماری های گوش به سراغ درمان های خانگی می روند. در صورتی که ابتدا باید توسط پزشک متخصص معاینه شوند.

بیماری منییر

در مطالب گذشته به طور مفصل به بیماری منییر و دلیل بروز آن پرداختیم. این بیماری به دلیل تجمع بیش از حد مایعات در گوش به وجود می آید و مهم ترین پیامد آن کم شنوایی است. در برخی از مواقع با استفاده از درمان های دارویی و کلینیکی شاهد بهبود این بیماری خواهیم بود. افرادی که دچار کم شنوایی هستند باید تست شنوایی انجام دهند تا آستانه شنوایی آن ها تخمین زده شود. اگر کم شنوایی یک طرفه درمان نشد باید به سراغ خرید سمعک رفت.

درمان

به منظور درمان تک شنوایی دو روش جراحی و غیر جراحی وجود دارد که هر کدام از آن ها بر اساس نیاز فرد و درجه بیماری او مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال یکی از راه های درمان، خرید سمعک های استخوانی است. این نوع از سمعک ها نوعی دستگاه هستند که می توانند امواج صوتی را به ارتعاش و فرکانس تبدیل کنند و از طریق استخوان درون سر ، به گوش داخلی ارسال کنند. این سمعک در بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرد که انتقال صدا از طریق گوش میانی یا گوش خارجی به گوش داخلی انجام نشود.

یکی دیگر از روش های درمان این عارضه، کاشت حلزون است. در مطالب گذشته به معرفی این روش به منظور رفع کم شنوایی اشاره کردیم. اگر دچار کم شنوایی یک طرفه شدید و عمیق هستید می توانید بر اساس تشخیص ادیولوژیست و متخصصین از این راه استفاده کنید.

اگر اختلال تک شنوایی به شکل خفیف است و شدت زیادی ندارد می توانید از انواع سمعک رایج نیز استفاده کنید. انواع سمعک موجود در بازار و فروشگاه های اینترنتی شامل سمعک عینکی نامرئی، سمعک دیجیتال ، سمعک هوشمند، لنز گوش و .. است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های مختلفی هستند. بعد از خرید سمعک باید آن را به ادیولوژیست تحویل دهید تا آن را بر اساس آستانه شنوایی شما تنظیم کند. زیرا هر فرد دارای درجه ای از کم شنوایی است و نمی توان از یک آستانه شنوایی ثابت برای تمام افراد استفاده کرد. البته سمعک های آنالوگ این نوع از تنظیمات را ندارند به همین دلیل افراد برای استفاده از آن دچار مشکلات فراوانی می شوند.

بروز این بیماری در کودکان

از هر 1000 کودکی که متولد می شود 1 نفر از آن ها دچار عارضه تک شنوایی خواهد شد. اگر بخواهیم آماری دقیق تر در این حوزه اعلام کنیم باید بگوییم که 3% از تمام کودکانی که به سن مدرسه می رسند این اختلال را تجربه می کنند که اغلب به ژنتیک ، بیماری مادر در زمان بارداری و عفونت های گوش و مغز است. قطعا رفع این اختلال به منظور بهبود یادگیری کودک ضروری است.