علت گرفتگی گوش و درمان آن

گرفتگی گوش

گرفتگی گوش یکی از مشکلات رایج در افراد است که به وسیله روش های کلینیکی مانند جراحی و یا درمان های خانگی برطرف می شود. بروز گرفتگی گوش می تواند تا حد زیادی زندگی افراد را با اختلال مواجه کند. زیرا قدرت شنوایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطلب علاوه بر بررسی علت گرفتگی گوش به جوانب مختلف آن نیز خواهیم پرداخت.

گرفتگی گوش

آیا تا به حال با مشکلی مانند گرفتگی گوش مواجه شده اید ؟ قطعا احساس ناخوشایندی است. زیرا گوش از مهم ترین اعضای بدن است که وظیفه دریافت صداهای مختلف از محیط را دارد. اگر به هر دلیلی مانند گرفتگی گوش ، شنوایی خود را از دست بدهیم باید به سراغ درمان هایی از جمله شستشوی گوش ، دارو درمانی ، شنوایی سنجی، جراحی و … برویم که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

مهم ترین دلایل گرفتگی گوش چیست ؟

جرم گوش

گوش انسان به نحوی خلق شده که در برابر ورود آب ، عفونت های خارجی و … محافظت می شود. حفاظت از این عضو مهم بدن به وسیله جرم گوش انجام می شود. حتما تا به حال از زبان متخصصین شنیده اید که از گوش پاک کن استفاده نکنید. زیرا گوش پاک کن جرم را از بین می برد و این عضو را در معرض انواع آلودگی های خارجی قرار می دهد. حتما در این بخش سوال مهمی برای شما به وجود می آید که چگونه می توان گوش را تمیز کرد؟

گوش به خودی به خود دارای مکانیزمی است که می تواند جرم ها را هر چند وقت یکبار از درون خود پاک کند. اما در برخی از مواقع شاهد بروز اختلال در این فرآیند هستیم و گوش افراد نمی تواند جرم های تشکیل شده را تمیز کند. از مهم ترین دلایل گرفتگی این عضو مهم ، تجمع جرم و عدم تمیز شدن آن ها به مدت طولانی است که علائمی همچون خارش ، صدای زنگ ، کم شنوایی و … را به دنبال دارد. غالبا برای درمان این مشکل از شستشوی گوش که یک روش کلینیکی است استفاده می شود. کسانی که دچار این مشکل می شوند بعد از اتمام شستشوی گوش بهبود شنوایی را شاهد خواهند بود.

اختلال در عملکرد شیپور استاش

همان طور که می دانید و در مطالب گذشته به آن اشاره کردیم گوش از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن ها وظیفه مهمی را به عهده دارند. شیپور استاش همان لوله باریکی است که قادر به اتصال بینی و گوش به یکدیگر می باشد. این لوله وظایفی همچون محافظت از گوش میانی در برابر انواع عفونت ها ، تهویه گوش میانی و همچنین تخلیه ترشحات یا جرم های آن است. اگر در عملکرد شیپور استاش اختلال به وجود آید شاهد مشکلاتی از جمله گرفتگی در گوش ، درد ، احساس پری در گوش و … هستیم. درمان این بخش از گوش باید بعد از معاینات دقیق پزشکی انجام شود.

کم شنوایی یکی از مشکلاتی است که باید در مراحل اولیه به آن رسیدگی شود. در صورتی که نسبت به درمان آن بی توجه باشید بعد از گذشت مدت زمانی نه چندان بلند شاهد مزمن بودن آن خواهید بود که قطعا با درمان های سرپایی برطرف نخواهد شد. در این شرایط باید اقدام به خرید سمعک بعد از انجام معاینات و تست شنوایی سنجی کرد.

اختلال در عملکرد شیپور استاش

فشار سینوس

متاسفانه فشار سینوس مشکلی است که می تواند زندگی عادی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات عدیده ای برای آن ها به وجود آورد. کسانی که دچار فشار سینوزیت هستند علاوه بر گرفتگی بینی شاهد گرفتگی گوش نیز هستند که علائمی همچون زنگ زدن گوش ها ، گرفتگی گوش ، درد در صورت ، آبریزش بینی و … دارند. درمان سینوزیت به وسیله داروها امکان پذیر است اما در مواقعی نیز می توان با مصرف داروهای خانگی نیز به تسکین آن کمک کرد. در اغلب موارد کم شنوایی و گرفتگی گوش با درمان های ساده برطرف می شود و نیازی به درمان هایی همچون جراحی وجود ندارد. تشخیص نوع درمان بعد از انجام تست شنوایی سنجی و توسط ادیولوژیست صورت خواهد پذیرفت. پس توصیه می کنیم خود درمانی نکنید !

قرار گرفتن در ارتفاع

در برخی از مواقع گرفتگی گوش به طور موقت رخ می دهد. به طور مثال هنگامی که پرواز با هواپیما را تجربه می کنیم و یا به طور ناگهانی صدای بلند مانند شلیک اسلحه را می شنویم به طور موقت دچار گرفتگی گوش خواهیم شد. رفع این مشکل نیاز به زمان دارد و جای نگرانی نیست. مهم ترین دلیل گرفتگی در گوش در شرایطی مانند قرار گرفتن در ارتفاع ، تجمع خون در گوش میانی است.

عفونت گوش

عفونت گوش می تواند در تمام سنین رخ دهد اما متداول ترین سنی که در آن شاهد بروز این مشکل هستیم نوزادان بین 6 تا 24 ماه است. اگر شاهد بی قراری کودک ، اسهال ، استفراغ ، تب کم درجه و … هستید باید علاوه بر معاینه سایر اعضای بدن ، اقدام به بررسی وضعیت گوش او نیز کنید. زیرا این علائم در کودکانی که دچار عفونت گوش هستند رایج است.

عفونت گوش

بیماری منییر

بیماری منییر یا Meniere یکی از بیماری هایی است که باعث ایجاد احساس گرفتگی در گوش می شود. این افراد احساساتی از جمله سرگیجه های طولانی مدت ، کم شنوایی بعد از سر گیجه ، شنیدن صدای زنگ و … را تجربه می کنند. این مشکل مربوط به گوش میانی است و باید در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و درمان های مربوط به آن انجام شود. در غیر این صورت شاهد مزمن شدن بیماری و اجبار به خرید سمعک و استفاده از آن هستیم. توصیه می کنیم هر گونه مشکلات مربوط به شنوایی را در مراحل ابتدایی پیگیری کنید. برای بررسی وضعیت شنوایی خود نیاز به کار سختی ندارید. بلکه فقط کافی است تا به یک مرکز شنوایی سنجی مراجعه کنید و تست شنوایی دهید.

تست شنوایی بر اساس معیارهای مختلفی از افراد گرفته می شود. به طور مثال اگر نوزاد شما دچار گرفتگی در گوش است و علائم آن را در او مشاهده کرده اید بعد از مراجعه به مرکز شنوایی سنجی از او تست abr گرفته می شود. در این تست سیگنال های مغزی نوزاد بررسی می شود و سیگنال های غیر عادی تشخیص داده خواهد شد. اما برای افراد بزرگسال از تست هایی مانند تست تون خالص  و تست اتوآکوستیک انجام می شود. در مطالب گذشته به طور مفصل در خصوص انواع تست شنوایی سنجی صحبت کردیم.